نگاهی به کاربرد فن‌آوری رادار در صنعت آب و فاضلاب

۷ شهریور ۱۳۹۴
5699 بازدید
2
3
1

نگاهی به کاربرد فن‌آوری رادار در صنعت آب و فاضلاب

در صنعت آب و فاضلاب اندازه‌گیری دقیق سطح جوی‌ها، آبراه‌ها، کانال‌ها، مخازن و …. نقشی اساسی ایفا میکند.

در این مقاله با نگاهی دقیق‌تر  به این صنعت درمی‌یابیم سطح‌سنج‌های رادار نسبت  به اولتراسونیک‌ها از عملکرد بهتری برخوردارند.

 

ویژگی‌های سطح‌سنج VEGAPULS WL61 برخوردار از تکنولوژی رادار

  • رنج اندازه‌گیری ایده‌آل برای اکثر کاربردهای معمول در صنعت آب و فاضلاب (۱۵ متر)
  • قابلیت اندازه‌گیری سطح با دقت ۲ میلیمتر بصورت پیوسته
  • مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی از قبیل باران،  برف،  مه و …. با درجه حفاظت IP 68
  • ثبات دقت اندازه‌گیری در رنج دمای -۴۰ … +۸۰°C
  • روش‌های نصب آسان و متنوع

 

کاربردهای VEGAPULS WL61در صنعت آب و فاضلاب

اندازه‌گیری حجم آب در مخازن ذخیره آب‌های سطحی

در کشورهای پیشرفته آب‌های سطحی ناشی از بار‌‌‌ندگی برای تصفیه در مخازن زیرزمینی ذخیره میشوند. واضح است در زمان بارندگی شدید ظرفیت مخازن تکمیل شده و احتمال سرریز شدن آب بوجود می‌آید که استفاده از سطح‌سنج رادار VEGAPULS WL61 باعث اجتناب از این رویداد می‌شود.

از ویژگی‌های فن‌آوری رادار اندازه‌گیری سطح مایعات تا نزدیک‌ترین فاصله ممکن (بسته به نوع دستگاه) به دهانه آنتن است. این ویژگی در مقایسه با تجهیزات اولتراسونیک که حداقل دارای ۲۵ سانتیمتر فضای مرده در ابتدای رنج اندازه‌گیری می‌باشند بسیار چشمگیر بوده و استفاده حداکثری از ظرفیت مخازن را باعث می‌شود. شایان ذکر است با استفاده از یک سطح فلزی که در مقابل امواج رادار مانند آینه عمل میکند می‌توان دستگاه را به صورت افقی نصب کرد تا از حدکثر ظرفیت مخزن استفاده شود. درجه حفاظت بالای بدنه (IP68) باعث می‌شود دستگاه در صورت مستغرق شدن آسیب نبیند.

 

 

اندازه گیری دبی آب در کانالهای رو باز

یکی از روش‌های مرسوم برای اندازه‌گیری فلو در کانال‌های روباز تعبیه سازه‌ای خاص در قسمتی از مسیر و سنجش سطح آب جاری در مدخل سازه می‌باشد.در این روش افزایش سطح آب با دبی رابطه مستقیم داشته و این رابطه بوسیله یک جدول برای دستگاه تعریف می‌گردد تا سطح‌سنج بتواند با داشتن اطلاعات هندسی سازه (از قبیل عمق، عرض و شکل دهانه) دبی سیال را محاسبه نماید.

از آنجایی که این کانال‌ها غالباً در فضای روباز واقع شده‌اند تابش مستقیم آفتاب به بدنه دستگاه می‌تواند باعث اختلاف دمای چشمگیر بدنه با محیط شود. این پدیده تاثیر منفی در دقت تجهیزات اولتراسونیک دارد چرا که این تجهیزات برای جبران‌سازی تاثیر دما بروی سرعت صوت مجهز به یک سنسور دما در قسمت ترانسدیوسر هستند و با اندازه‌گیری دمای محیط تغییرات لازم را در محاسبات داخلی سیستم اعمال میکند. گاهی با تابش مستقیم نور آفتاب به بدنه دستگاه خصوصاً در فصول سرد سال اختلاف دمایی بالغ بر ۲۰ درجه سانتیگراد بین محیط و بدنه دستگاه ایجاد می‌شود که بمعنای ۴% خطا در اندازه‌گیری خواهد بود! این مقدار خطا در یک کانال با مشخصات زیر برابر با حداکثر ۱۰۰ مترمکعب در ساعت انحراف از مقدار صحیح می‌باشد.

– عرض دهانه کانال:                          ۴۶ سانتیمتر (۱۸ اینچ)

– دامنه تغییر ارتفاع آب در کانال:    ۰ الی ۷۶ سانتیمتر

– رنج دبی (در دامنه ارتفاع ۷۶ … ۰):    ۰ الی ۲۵۰۰ متر مکعب در ساعت

 

اندازه‌گیری سطح آب  در ایستگاهای پمپاژ

در مواردی که به علت وجود اختلاف سطح در تصفیه‌خانه برای انتقال آب یا لجن ناچار به استفاده از پمپ باشیم می‌توان برای کنترل پمپ از سطح‌سنج رادار VEGAPULS WL61 استفاده کرد. موانعی نظیر پمپ، لوله‌ها و اتصالات که بطور معمول در ایستگاه‌های پمپاژ یافت می‌شوند در عملکرد تجهیزات اولتراسونیک اختلال ایجاد می‌کنند، ولی VEGAPULS WL61 با توجه به تمرکز مطلوب امواج قادر است اندازه‌گیری را از پائین‌ترین تا بالاترین نقطه به شکل مطلوبی انجام دهد.

 

کنترل سطح کانال‌ها و رودخانه‌های شهری

با نگاهی به آمار وقوع سیل در دنیا در میابیم که هر ساله افراد زیادی به دلیل سیل جان و مال خود را از دست می‌دهند. بدیهی است چنانچه ما بتوانیم وقوع چنین بلایایی را پیش‌بینی کنیم اجتناب از خسارات امکان‌پذیر خواهد بود. یک گزارش طولانی مدت و مداوم و آگاهی از روند تغییر سطح رودخانه‌ها و کانال‌ها میتواند به ما برای پیشگیری از این اتفاق کمک کند. روش‌های نصب متنوع آسان و ارزان قیمت، کارکرد مطمئن به وسیله باطری و بدون نیاز به سیم‌کشی، ارسال اطلاعات توسط مودم وایرلس و بی‌نیاز بودن دستگاه از سرویس دوره‌ای از جمله ویژگی‌هایی است که به ما در انتخاب این دستگاه کمک میکند.

 

 

پاسخ دهید